„Svet u meni“ istražuje prostranstva i bogatstva sveta u nama. Bavi se pitanjima razvoja individue ali i kako uskladiti svet u nama i svet oko nas i pronaći ravnotežu izmedju to dvoje.
svetumeni | 25 Novembar, 2016 19:05
Bliže se praznici a, njih je nemoguće zamisliti bez poklona i Deda Mraza. Za decu je to izvor radosti i uzbudjenog očekivanja. Za odrasle praznici mogu takodje da donesu mnogo radosti i vedrine ali isto tako i frustracija. Generalno govoreći, praznici svake vrste, posebno oni na kojima će se okupiti prijatelji i rodbina uvek su praćeni i onom tamnijom stranom sreće.
Ali, vratimo se deci i poklonima. Svako ko je ikada, bio u prilici da nekome daruje nešto našao se u nebranom groždju, sem ako nije bio u jedinstvenoj situaciji da tačno zna šta neko želi za poklon, gde to može da se kupi ili poruči i da pri tome i imma i novca da to i kupi. Za većinu ljudi kupovina poklona ne ide tako lako . Prečesto neznamo šta da odaberemo ako i znamo šta bi drugu osobu obradovalo neznamo gde to da nadjemo pa, moramo da tragamo po radnjama ili bespučima interneta a, o tome koliko često se manjak novca ispreči neću ni govoriti . Kada su deca u pitanju i izbor poklona stvari se komplikuju ako je naš izbor pao na igračke. Sa slatkim paketićima je nešto lakše izboriti se.
Na prvi pogled deluje lako kupiti igračku kao novogodisšni poklon ako zanemarimo tehnički deo kupovine. Jednostavno pitamo dete šta bi volelo da mu Deda Mraz donese. Ovo jeste dobar izbor ali samo za početak potrage. Neka deca će tačno znati šta bi volela da pronadju pod jelkom . Ali šta ako neznaju ili bi želela neku igračku koja je nama neprihvatljiva ili ako jednostavno želimo da odaberemo neku igračku koja će biti podsticajna za dete? Kako se snaći u svoj toj šarenoj ponudi ?
Za početak par stvari na koje treba obratiti pažnju . pre svega, igračka treba da je bezbedna, sigurna u smislu da dete nemože da se povredi a, ako je reč o sasvim maloj deci da igračka nije premala ili nema sitnih delova koji bi mogli da otpadnu a, da su pri tome dovoljno mali sitni da dete može da ih stavi u usta i proguta ih ili se njima zadavi. Igračka bi trebala da je napravljana od kvalitetnih materijala tako da bude dugotrajna . Treba obratiti pažnju i na to da materijali od kojih su napravljene nisu toksični. Bilo je dosta priče na tu temu šta sve kod nas može da se nabavi a, nebi trebalo. I na kraju , kada se kupuje igračka treba voditi računa o tome da je igračka prilagodjena uzrastu i sposobnostima deteta. Danas se na ambalaži igračaka može pronaći i podatak za koji se uzrast neka igračka preporučuje.Kada kažem prilagodjena uzrastu i sposobnostima mislim na to da se ne razvijaju sva deca istim tempom posebno ona sa smetnjama u razvoju. Ukoliko dete ima poteškoća u razvoju,ako je intelektualni razvoj usporen, ima ozbiljnijih problema sa vidom ili je motorni razvoj usporen mora se voditi računa i o tome. U nastavku malo više o svemu.
Pored svega što napisah, veoma je važno pri izboru igračaka (pri tome mislim i na ostali didaktički meterijal ali i na crtane filmove igrice i ostala čudesa savremene tehnologije), voditi računa i o tome koja je dobrobit za dete od neke igračke, koje sposobnosti razvija i čemu uči dete . Kada se govori o klasičnim igračkama lakše je razlučiti šta je dobro i podsticajno i na koji način dok je za igrice slikovnice radne sveske i slične stvari to daleko teže odrediti . U nastavku par primera za igračke koje mogu biti dobar izbor.
Konstruktori ili kraće rečeno kockice i i druge igračke od kojih se nešto može konstruisati na više načina su igračke pogodne za decu od negde treće godine i deca se sa nima često i rado igraju. Dobri konstruktori su oni koji nude veliku mogućnost kombinovanja . Recimo kockice tipa Lego,različite veličine uz dodatak drugih elemenata kao što su točkići, vrata, prozori i slično pružaju detetu mogućnost da napravi različite stvari od kuča i automobila do svemirskih brodova i dizalica ali i sveg ostalog što izmaštaju.
Ovakve igračke razvijaju sposobnost da se uvide različita rešenja problema, razvija se maštovitost ali i spretnost, koordinacija oko –ruka a, ukoliko su kockice različitih boja veličina i oblika na mladjim uzrastima mogu se učiti i ovi osnovni , koncepti. Iako su , kockice dobar izbor postoje i one koje to nisu. Neki od ovih tipova igračaka može se složiti na vrlo ograničen broj načina, drugi su od loših materijala. Na kraju ove kockaste priče još par napomena. Veće kockice su , pogodnije za decu mladjeg uzrasta ali i za decu sa cerebralnom paralizom , i za onu kod koje je ,motorni razvojj iz drugog razloga usporen ,jer se sa njima lakše barata Ovakve kockice su pogodnije i za teško slabovidu decu posebno ako su živih , jasnih boja .
Slagalice – kod slagalica postoji samo jedan način na koji dati problem može da se reši. Na prvi pogled, to nije dobro ali i slagalice imaju svoju ulogu. Razvijaju pažnju i koncentraciju, treniraju upornost i istrajnost ali i sposobnost da se uoči odnos deo i celina i naravno vežba se i fina motorika i koordinacija oko –ruka. Složenost slagalice i njena veličina, mislim tu na veličinu delova slagalice treba da je prilagodjena uzrastu a, tema interesovanju deteta Pritome ako dete ima ozbiljnih problema sa vidom ili je intelektualni spoznajni razvoj usporen poželjno je da slika koju je potrebno složiti bude jasna i prepoznatljiva bez previše detalja.
Lutke mede i ostali slični dečiji prijatelji . Za ove igračke bitno je na koji način se dete igra njima jer njihova potencijalna vrednost je velika. Uz lutku se mogu vežbati obične svakodnevne veštine kao što su oblačenje i svlačenje ,što obuhvata i dugmiće, pertlice i sl, kupanje češljanje i slično ali isto tako uz njih se uče socijalne veštine , igraju se različite uloge (mame, lekara, vaspitačice) ali im se poveravaju i tajne, snovi i strahovanja. Uz mecu je lakše da se zaspi a, čuva nas i kada smo sami ili uplašeni. Ako je Meda vaš izbor vodite računa i o njegovoj veličini i o tome od kojih je materijala napravljan i kako se održava.
Na kraju još ponešto o čemu biste mogli porazmisliti . Praznici jesu vreme darivanja ali i vreme kada se novčanici jos brže prazne pa ako ste sa istim tanki ovo može biti prilično teški period za vas. Ukoliko volite svoje dete želećete da mu podarite nešto za praznike,nešto što će ga usrećiti i obradovati a, verujem da vam je na umu i misao kako ne žellite da vaše dete bude povredjeno i uskraćeno jer nema ono što druga deca imaju. Ako vam se čini da vam je ova priča iz bilo kog razloga poznata,možda biste mogli da razmislite i o sledećem: ljubav, pažnja i osećaj sigurnosti i zaštićenosti je ono što utiče da se deca dobro osećaju. Ne tvrdim da je to jedino bitno i da deca rastu samo od ljubavi a, ne i od hleba ali jeste veoma važno jer bez bazičnog osećaja sigurnosti što u sebi nosi i saznanje da smo voljeni čini dobru osnovu za odrastanje.
Drugim rečima, poklon nemora da bude skup, da biste pokazali detetu ili možda sebi koliko ga volite.
A, ako ste bas u stisci sa novcem vreme i sve lepe stvari koje zajedno sa detetom možete da uradite su takodje vredan poklon čak i tada kada je skromni slatki paketić jedino što u datom trenutku možete da poklonite.
Ukoliko je detetu postalo važno da ima nešto (skupe patike, odredjeni mobilni telefon ili nešto tome slično), da bi bilo prihvaćeno u društvu ili ako mu se druga deca podsmevaju što nosi recimo, odeću starijeg brata učinićete mnogo ako mu pomognete da se sa svim tim nosi na pravi način. U tome škola i njena stručna služba, učitelji i nastavnici bi trebalo da mogu da vam pomognu.
<i za sam kraj još par ideja.Ukoliko ste kao ja, možda negde na poslovičnom tavanu, imate stare drvene kockice kojima su se još vaši roditelji igrali. Ako je tako mogli biste ih izvući , oduvati prašinu , ošmirglati i prefarbati pa sve to zapakovati i uz priču o tome kako ste se vi sa tim igrali i vaša mama ili možda čak i baka predati ih dalje novoj generaciji. Isto tako sve to možete uraditi zajedno sa detetom što je još lepši poklon. A, da ne pominjem radosti ako se još spustite na pod i poigrate sa detetom, Naravno ako dete pokazuje ikakvo interesovanje za kockice. Mladja deca će ovakav poklon često rado prihvatiti a, onaj deo gde sa vama sve to pripremaju možda će im biti i draži od svega. Ovo je samo jedan primer a ima ih mnogo . Recimo, neke životinjice se mogu naštrikati , mišić na primer. Na oblucima se mogu pisati slova ili se može napraviti žabac koji služi za pritiskanje hartije , Mnogo toga se da napraviti i od drvenih štipaljki. Ako se pitate gde se to još danas može naći rekoše mi da ih ima po kineskim radnjama i to za sitne pare.lutkica može dobiti novo odelo i sl . Sem toga možete zajedno napraviti vašu "teglu sreće", Zvuči šašavo ? Ali savršeno sam ozbiljna. Meni se ideja jako dopala, a možda će i vama.
I na samom kraju još ponešto o čemu bi vredelo razmisliti. Danas, kada je izbor igračaka velik, nije retko da dečije sobe podsećaju na skladišta igračaka. Tačno je da je veći izbor različitih igračaka dobar samo treba voditi računa i o tome šta dete radi sa igračkama. Da li one samo stoje u kutiji gotovo od dana kada su kupljenje ili se dete igra sa njima a, ako se igra na koji način ih koristi.
I, za kraj. Maštovitost, reativnost jesu deo našeg nasledja ali i pored toga kao i svaka druga sposovnost potrebno ju je podsticati posebno danas kada dece provode previše vremena uz Tv, tablet ili nešto treće tako da za razliku od prethodnih generacija današnja deca često ne umeju da se igraju a, ako se uzmeda je igra jedna od osnovnih načina na koje dete mladjeg uzrasta uči ovo je zabrinjavajući trend.
« | Novembar 2016 | » | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |